Sydtrafik: Nazistreklame var en ‘fejl’

Tosseanstalten har haft en god dag i dag ovenpå vores seneste artikel, der handler om nazistreklamer på bybusser i Fredericia. I skrivende stund er den blevet læst af 16 815 personer og er blevet delt på Facebook 1 140 gange. Nazisterne er blevet sure over at blive kaldt nazister. Andre medier har fulgt op på historien og Sydtrafik har dementeret og lukket deres Facebookside ned. I alt en god dag som sagt (dog ikke for Sydtrafik).

Men ovenpå balladen så hævder Sydtrafik, at de torsdagen den 7. oktober fik oplysningen om at Danskernes Partis reklame var til at finde på en af deres busser og øjeblikkeligt bad vognmanden om at fjerne den. Det hele var en fejl. Ja, goddaw. Hvad med at give den oplysning videre til de vrede, der tippede om reklamen? Det vil enhver virksomhed med kommunikationen i orden gøre. Hvad der så åbenbart er sket er, at Sydtrafik har pillet deres facebookside ned i stedet for at imødekomme kundernes kritik. Elendig krisestyring og 00 i faget kommunikation.

Det samme kan man sige om vognmanden Fredericia Bybusser. Der blev postet et billede med kommentar på deres facebookside allerede 6. november:

bybus

Svaret kom først i dag, hvor Fredericia Bybusser svarer på ovenstående kommentar:

“Hej. Reklamerne er fjernet den 8. November. Det skal siges at det var udelukkende reklamebureauet, der stod for opsætningen af disse og der er ingen der tager ansvaret for godkendelsen af dem. Det skal også siges at det er ikke i orden af borgerne at reklamerne bliver overmalet med grå maling, hvor malingen også rammer bussen. Tak for opmærksomheden ang dette.”

Ergo har de kendt til det i flere dage men først nu imødekommer kritikken, til trods for, at de kunne have kommet med et svar flere dage før.

Men det er nu ikke så meget med det. Fredericia Bybusser hævder, at de ikke tager ansvaret for reklamen og at det er et eller andet reklamebureau, der skal have skylden. Sig, har Fredericia Bybusser slet ikke styr på, hvad deres busser kører rundt med? Er det reklamebureauet, der har carte blanche til at putte hvad som helst på bybusserne? Mærkelig forretning.

Det mærkeligste af alt: Danskernes Parti har overhovedet ikke har reageret på hele hændelsen. Partiet plejer ellers at bimle op hver gang de mener, at deres ytringsfrihed bliver begrænset. Vi har f. eks. set det den gang de fik deres reklamefilm pillet ned fra en biograf. Den gang græd de ud i landets aviser og skrev harmdirrende på deres hjemmeside:

”Det er politisk censur”

”Danskernes Parti er i vækst og vi fører en professionel valgkamp på lige fod med etablerede partier. Det skræmmer vores politiske modstandere, hvilket åbenbart åbner op for udemokratiske metoder, hvor man gerne vil tillade nogle holdninger, men udelukke andre”

Ok, så. Men det er ingen censur denne gang, hvor reklamer for Danskernes Parti bliver pillet ned fra busser? Ikke noget snak om udemokratiske metoder? Hvor er forargelsen? Hvor er offerrollen?

Så er det man sidder på sit ungkarlekammer og tænker, hvad Danskernes Partis rolle har været i alt dette. Vi har nemlig lagt mærke til, at vores artikel et par gange er blevet smækket op på Danskernes Partis facebookside. Hver gang det er sket, så er det blevet pillet væk. Ikke en eneste kommentar er til at finde. Ikke en eneste statusopdatering om fjernelse af reklamer.

Tilbage er ikke andet end en mistanke om, at Danskernes Parti har forbindelser helt ind til Fredericia Bybusser og/eller deres reklamebureau og at man for alt i verden ikke vil have, at folk skal kende til de præcise omstændigheder.

For hvorfor ellers være så tavs i en valgkamp, hvor man kunne skaffe billige point ved at skrige “CENSUR!”?


One Comment on “Sydtrafik: Nazistreklame var en ‘fejl’”

  1. Jesper Johnsen siger:

    http://danskernesparti.dk/archives/4719

    “at de gode kontakter vi har i det nationalistiske parti Svoboda ”

    http://da.wikipedia.org/wiki/Svoboda
    http://en.wikipedia.org/wiki/Svoboda_(political_party)

    Det var da godt, at Danskernes Parti endelig bekender kulør sådan rent holdningsmæssigt. Måske med gustent overlæg at de ikke luftede deres venskabskredse inden kommunal- og regionsrådsvalget. Så må vi til næste valg huske vælgerne på det.


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s